نشستی درباره تبليغات در اينترنت
اين چند روز گيجتر از آن بودم که متن ايميل شهرام شريف عزيز را خوب متوجه شوم. لطف کرده بود و برای من دعوتنامهای فرستاده بود برای شرکت در نشست بررسی چالشهای تبليغات در سايتهای ايرانی.
فکر کردم قرار است مستمع باشم اما گويا آن دعوتنامه برای کسانی فرستاده شده بوده که بايد دربارهی موضوع صحبت هم میکردند.
خب راستش من از تبليغات يک کلام هم چيزی نمیدانم. از دانشگاه هم در حد پروپاگاندا و اينها يادم مانده است. هيچوقت هم مستقيم درگيرش نبودهام. در جواب ايميل نوشتم حتما شرکت میکنم و میخواستم کمی ياد بگيرم که چی به چی است. خلاصه که چهارشنبه بعدازظهر سلانهسلانه رفتم طرف فرهنگسرای فناوری اطلاعات؛ بیخبر از گندی که بعدش به بار آوردم. فکرم مشغول قرار مهمی بود که بعد از اين جلسه داشتم.
نشستم مثل آدمحسابیها آن جلو. شهرام شريف دربارهی تشکيل جلسه توضيح داد و بعدش هم عليرضا شيرازی، مدير سايت پارسيک تصويری از وضعيت موجود سايتها داد. من که از قبل هيچی فکر نکرده بودم، سعی کردم مخ مبارک را کار بگيرم. حواسم اصلا جمع نمیشد به جلسه. شوتتر از اين حرفها بودم! فکر کردم بهتر است دربارهی هفتهنامهی فعلا زندهبهگورشدهی کاپوچينو حرف بزنم و تجربهی ناموفق جذب آگهی در آن. در همين افکار بودم که ميکروفون رفت دست تابان خواجهنصيری، مدير اين سايت. از حدود بيست دقيقه حرفی که زد، يک ربع تبليغات بود برای سايت خودش. شايد همين خودش يکجور اعتراف بود به اينکه برای سايتها هم بايد شفاهی تبليغات کرد!
صحبتی هم درباره سه گاف (گرداب گسترده گيتی) کرد به جای سه w يعنی world wide web که من نفهميدم يعنی چه.
بعدش شهرام شريف مجبور شد نوبت را به من بدهد چون بايد به قرارم میرسيدم. واااای! در دو سه دقيقه به ضايعترين شکل ممکن غرغر کردم و بعد مهدی رودکی صحبت کرد.
خوشحالم که بحث تبليغات مطرح شد. حالا در هر سطحی و اميدوارم بحثها پی گرفته شوند. به هر حال معضل مهمی است. فقط کلی شرمنده شدم که نه اطلاعات درستی داشتم و نه در همان حد خودم بودم.
گزارشهای ديگر حاضران را میتوانيد اينجا و اينجا و اينجا بخوانيد.
ادامه: نوشته خوب و کامل پرويز زاهد درباره تبليغات. اگر موضوع برايتان مهم است از دستش ندهيد: چه کسی آگهی مرا قاپيد؟
Comments
Omg thats right! Please come see me and my friends! ;)
Posted by: watch moi at March 19, 2005 07:58 AM
Please check the sites dedicated to auto loan auto loan http://www.doobu.com/auto-loan.html cash loan cash loan http://www.doobu.com/cash-loan.html college loan college loan http://www.doobu.com/college-loan.html home finance home finance http://www.doobu.com/home-finance.html home mortgage home mortgage http://www.doobu.com/home-mortgage.html loans calculator loans calculator http://www.doobu.com/loans-calculator.html mortgage mortgage http://www.doobu.com/mortgage.html mortgage loan mortgage loan http://www.doobu.com/mortgage-loan.html mortgage rates mortgage rates http://www.doobu.com/mortgage-rates.html payday advance payday advance http://www.doobu.com/payday-advance.html payday advance loan payday advance loan http://www.doobu.com/payday-advance-loan.html payday cash loan payday cash loan http://www.doobu.com/payday-cash-loan.html refinancing refinancing http://www.doobu.com/refinancing.html reverse mortgage reverse mortgage http://www.doobu.com/reverse-mortgage.html second mortgage second mortgage http://www.doobu.com/second-mortgage.html second mortgages second mortgages http://www.doobu.com/second-mortgages.html student loan student loan http://www.doobu.com/student-loan.html bad credit auto loan bad credit auto loan http://www.doobu.com/bad-credit-auto-loan.html bad credit mortgage bad credit mortgage http://www.doobu.com/bad-credit-mortgage.html best mortgage rates best mortgage rates http://www.doobu.com/best-mortgage-rates.html cash advance loan cash advance loan http://www.doobu.com/cash-advance-loan.html fast cash loan fast cash loan http://www.doobu.com/fast-cash-loan.html home equity loans home equity loans http://www.doobu.com/home-equity-loans.html home improvement loan home improvement loan http://www.doobu.com/home-improvement-loan.html jumbo loan jumbo loan http://www.doobu.com/jumbo-loan.html jumbo mortgage jumbo mortgage http://www.doobu.com/jumbo-mortgage.html mortgage calculator mortgage calculator http://www.doobu.com/mortgage-calculator.html mortgage calculators mortgage calculators http://www.doobu.com/mortgage-calculators.html mortgage interest rate mortgage interest rate http://www.doobu.com/mortgage-interest-rate.html mortgage lender mortgage lender http://www.doobu.com/mortgage-lender.html mortgage quote mortgage quote http://www.doobu.com/mortgage-quote.html mortgage rate mortgage rate http://www.doobu.com/mortgage-rate.html mortgage refinance mortgage refinance http://www.doobu.com/mortgage-refinance.html mortgage refinancing mortgage refinancing http://www.doobu.com/mortgage-refinancing.html refinance refinance http://www.doobu.com/refinance.html ... Thanks!!!
Posted by: home finance at March 5, 2005 04:45 PM
iransokna اولین بانک اطلاعاتی رایگان املاک درسراسرایران بانک اطلاعاتی املاک ایران سکنا کلیه املاک شما را در هر نقطه از ایران و جهان به صورت رایگان به نمایش میگذارد مدت زمان باقی ماندن فایلهای شما در بانک اطلاعاتی و همچنین تعداد آنها به صورت نامحدود ثبت میشود www.iransokna.com
Email : info@iransokna.com
--------------------------------------------------------------------------------
Posted by: محمد اشراقی at January 22, 2005 09:25 PM
اين مطلب را هم ببينيد. شايد تصادفا خوشتان آمد! http://ashrafzaade.persianblog.com/?date=13831021#2974962
Posted by: اشرفزاده at January 11, 2005 01:43 AM
من درباره تبلیغات مطلب جدیدی در وبلاگم نوشته ام. خوشحال می شوم تا پیشنهادات ارایه شده را تکمیل تر نمایید.
Posted by: مهدی رودکی at December 25, 2004 07:46 PM
من حرف آرش را تا حدودی قبول دارم. سخنرانی درباره تبلیغات با تبلیغ درباره خود سایتها اشتباه شده بود.آقای خواجه نصیری بیش از حد اسم سایتشان را تکرار کردند.نیما اکبرپور درباره فیلتر شدن سایتش صحبت کرد،آقای هاشمی به تبلیغ سایت خوشان و ادعای کارگزار شدن و متولی شدن تبلیغات در وب توسط شرکتشان پرداختند. خوب با این حساب بحث منحرف شده بود.
Posted by: حاضر در صحنه at December 25, 2004 06:57 PM
وبلاگ http://leadblog.blogspot.com وبلاگی درخصوص آموزش وبلاگ نویسی به تازه کارهاست. در این بلاگ وبلاگ شما به عنوان یکی از بلاگهای معروف و پربیننده و به عنوان نمونه ای خوب معرفی شده است.
خوشحال می شویم که در معرفی این وبلاگ به تازه کارها با ما همکاری نمائید.
Posted by: صادق جم at December 25, 2004 06:14 PM
خانوم دوكوهكي خوشحال شدم ديدمتون و حرفهاتون رو شنيدم ! حداقل بهتر از افاضات و از خود متشكري هاي يكي دو سخنران بعدي و قبلي بود كه هر 3/2 ثانيه يك بار اسم سايتشان را با قيافه حق به جانبي تكرار ميكردند و اسباب سردرد يا خنده و تفرح حضار شده بودند !!!
مشت نمونه خروار است ! هنوز ميدان ساخته نشده دنبال جايي گيري و ادعاي مالكيت و پيشكسوتي دارند !!! با چنين جمع ها و بحث هاي فرسايشي اي كه در اين صفحه كامنت هاي شما ادامه پيدا كرده بحث درآمد زايي از راه تبليغات ميرود كنار سطل زباله باقي طرحها و ايده هاي نيمه جويده شده اين مملكت !!!
Posted by: آرش کریم بیگی at December 25, 2004 01:00 PM
سلام اولین باری است که این سایت را میخوانیم بسیار مفید و خوب است یه لینک مدهم تا راحت تر بتوانم شما را ببینم همیشه پیروز باشید
Posted by: سپیده و سعید at December 24, 2004 09:10 PM
تابان عزيز اين بحث بهتر است ادامه يابد ولي نه در باره اينكه چه كسي راجع به چي صحبت كرد. مهم هدفي است كه همايش داشت و آن جذب حمايت مالي براي سايتهاي فارسي هست.
افرادي كه در ايران داراي سايت هستند و همانگونه كه در همايش هم از طرف سخنرانان اعلام شدف بخش عمده اي از آنهاف با هدف شخصي به اين كار اقدام كرده اند لذا نتيجه مي گيرم دست اندركاران آي تي در كشور ما جزو طبقه باسواد (اگر نگويم روشنفكر) و تحصيل كرده هستند لذا در بيان آمار و ارقام, مستندات را بررسي مي كنند. فقط در مورد برابري تاثير گذاري آگهي تلويزيوني و اينترنتي بايستي بگويم كه از زاويه ميزان تاثير گذاري يك آگهي بر بيننده تلويزيون يا سايت, شايد برابرباشند ولي از نظر ارزش تجاري آگهي فاصلخ زيادي با هم دارند و صاحبان آگهي (كه غالبا خيلي هم تحصيل كرده نيستند) ولي براحتي تحت تاثير قرار نمي گيرند. (من هر روز با صاحبان آگهي در حال گفتگو و تبادل كار هستم) بايستي ثابت شود كه هزينه هاي كه مي كنند به هدف مي رسد. هدف فروش بيشتر يا جاانداختن برند باشد هيچ فرقي نميكند بايد به هدف بخورد.
از صاب خونه هم عذر خواهي ميكنم ولي فكر نكنم مخالفتي با جريان داشتن بحث داشته باشد.
Posted by: شار at December 24, 2004 08:56 PM
متشکر.
Posted by: ف ل ش at December 24, 2004 04:29 PM
آقاي رودكي عزيز - نمي دانم اين چه جور رسم مهمان نوازي شما و ديگر دوستان است. من در آن جلسه فرصتي داشتم براي صحبت، بخشي را به معرفي خودم و سايتي كه براي آن فعاليت مي كنم اختصاص دادم و بخشي را به موضوع نشستي كه داشتيم و تا جايي كه مي دانستم صحبت كردم. حال نمي دانم، چه ادعايي؟ چه حرف هاي به ربطي است كه به من نسبت مي دهيد. از آماري كه ارائه دادم ايراد مي گيريد كه نه چنين چيزي نيست. دوست عزيز، من از وبلاگ صحبت نمي كنم، وب اف اي كيو تي دات كام يك سايت حرفه اي است وبلاگ كه نيست. صدها مطلب و مقاله در آن است، به دو زبان انگليسي و فارسي، و مخاطبين آن فقط درباره آي تي به دنبال مطلب نيستند. هيچ ادعايي ندارم و هيچ مشكلي هم با كسي ندارم. از آمار واقعي سايت هم همينقدر مي توانم بگويم كه در ژانويه سال 2004 فقط وب اف اي كيو تي دات كام بيش از 18000 بازديد كننده داشته است. تجربه من بيشتر يا كمتر از شما و ديگران اگر باشد اين مشكل من است - هيچ ادعايي به داشتن علم يا تجربه بيشتر هم ندارم. با شما هم دعوايي ندارم و هميشه آرزوي توفيق و موفقيت شما و همه دوستان را دارم. اصلا آمار و ارقام سايت من چه ربطي به تجربه و دانش و ... من دارد ؟ من متوجه اين بحث نمي شوم و اگر در آن جلسه صحبت هايي كردم كه بحث از جريان خودش منحرف شد من از همه عذر خواهي مي كنم و همينجا به اين بحث خاتمه مي دهم. قربان همگي من مدتها بود كه در اين بحث ها اصلا شركت نمي كردم و نمي دانم چطور شد كه اين چنين وارد شدم شايد بعد ها در مقاله اي نظرم را بنويسم و در سايتم بگذارم - چيزي اگر بلد باشم معتقدم كه بايد سريع بياموزم تا بيات نشده است. قربان همگي (:
Posted by: تابان خواجه نصیری at December 24, 2004 03:38 PM
شار عزیز - سلام - ابتدا باید بگویم که من قصد ندارم که از شما و یا دیگران برای سایت خودم آگهی بگیرم که لازم بدانم آمار دقیق سایتم را اینطرف و آنطرف بنویسم یا بگویم. اما اکنون لازم به توضیح بیشتر می دانم که توجه شما را آنچه نوشته بودم جلب کنم. من نوشته ام - من و سایتم - و در اینجا خودم را نیز به عنوان یک علامت تجاری فرض می گیرم که در روز با تعداد خیلی بیشتری از آدمها به صورت مستقیم و بخاطر کلاسها و جلساتی که دارم در ارتباط هستم. نکته دیگر اینکه وقتی از سایت وب اف ای کیو تی دات کام صحبت می کنم از بیش از ۳ سایت در یک سایت صحبت می کنم و یعنی webfaqt.net و webfaqt.org و با افرادی که در ارتباط هستم آدرسهای متفاوتی می دهم و آمار گیری می کنم و با توجه به تماس های تلفنی و جلسات حضوری که بواسطه سایتهایم دارم به یک رقم می رسم که آن هم تقریبی است و بر اساس این اعداد و ارقام است که عددی برایم مطرح می شود. هر کسی شیوه ای برای خودش برای تخمین میزان بازدید های سایت (ها) و خودش دارد و به همین ترتیب است وبلاگ ها و مقالات و سمینارها و غیره - نکته دیگر این است که ما الان در سایت شروع کرده ایم به جدا کردن بخش های فارسی از انگلیسی و در آینده آلمانی / - بحث دیگر هم موضوع یونیک بودن است که شما به آن اشاره کرده اید - تعریف ما USV یل Unique Session Visitor است در بحث آماری سایت یعنی یک IP ثبت می شود. در ایران چندین کاربر می توانند با یک IP وارد سایت شوند و ما این را نیز در نظر می گیریم و باید که در نظر بگیریم و نکته دیگر درصد بازدیدها از موتورهای جستجو است و نکته مهم دیگر این است که ما قرار نیست همه دستمان را پیش رقبایمان هم باز کنیم. من به یک عددی رسیده ام خیلی هم زیاد نیست - امریکایی ها می گویند سایتتان به ۲۰۰ بازدید کننده رسید کلاهتان را بیاندازید بالا - حتی اگر بیشتر از این دارید نیازی به گفتن و جار زدن ندارید چرا که آگهی دهنده ها خودشان شما را پیدا می کنند و آنوقت این شما هستید که باید آنها را متقاعد کنید که بی راه نمی گویید و این ارزشش را دارد که آنها در سایتتان تبلیغ کنند یا نه. بحث بازاریابی برای تبلیغ در اینترنت و بحث بازاریابی اینترنتی را نباید با هم قاطی کنیم، این دو به هم کمک می کنند ولی دو موضوع کاملا جدا هستند که مردم اکثرا آنها را با هم قاطی می کنند بخصوص در ایران که میزان شناخت نسبت به این دو یا بیشتر نسبت به بازاریابی اینترنتی کم است و گاه می بینید که تجارت الکترونیک را هم با کسب و کار الکترونیک یا بازاریابی الکترونیک قاطی می کنند. در مورد تبلیغات تلویزیونی و اینترنتی گفتید که من نیز در جلسه نشست به آن اشاره کردم. ببینید من گفتم که طبق آمار (نظر سنجی از کاربران AOL) - سایت emarketer.com در سال ۲۰۰۳ - ۴۰ تا ۴۱ درصد گفته اند که تبلیغات تلویزیونی و همینطور اینترنتی یک محصول را به یاد می آورند - این همان چیزی است که من در جلسه به آن اشاره کردم و گفتم این دو با هم برابری می کنند و این شیوه خوبی برای متقاعد کردن آگهی دهنده ها جهت درج آگهی شان در سایت های اینترنتی است. باز این میکروفون را دادند دست من و اینطوری شد. با پوزش از زیاده نویسی و زیاده گویی (: و با پوزش از میزبان این سایت.
Posted by: تابان خواجه نصیری at December 24, 2004 02:40 PM
شار درست می گوید آقای خواجه نصیری اینجور هم نیست که ما به راحتی 200 را در 365 ضرب کنیم.
خیلی از آنها تکراری هستند. در ضمن من مطمئن هستم تحلیل واقعی سایت شما آمار دیگری خواهد بود شما به احتمال فراوان اشتباهی را که همه می کنند تکرار کرده اید.
آمار مراجعات موتورهای جستجوگر و درخواست برای گرفتن تنها عکس از سایت شما آمار بینندگان نیست.
همانطور که می بینید سایت من رتبه های بسیار مناسب و پر طرفداری دارد اما عموما بیننده های آن حول و حوش 300 نفر یونیک است در حالیکه آمار سرور عدد 600 تا 700 را نشان می دهد.
این آمار برای سایت شما که یک اسپلش ورودی دارد قطعا پایین تر است.
ضمن آنکه کلا سایتهایی با موضوعات سایت من و شما به آن صورت خواننده ندارد. مثلا همین زن نوشت که موضوعات اجتماعی را ارایه کرده است، می بینید که بیننده بیشتری دارد.
برای همین است که من معتقدم بسیاری از سایتهای ما نمی دانند که خود را به خوبی عرضه کنند.
نظر دوستان را تایید می کنم که اصرار بیش از حد شما بر روی تجربه و سایتتان در آن جلسه تا حدودی منطقی نبود، یعنی اصلا بحث را شما عوض کردید و درباره موضوعاتی دیگر صحبت کردید که جایش نبود.
لطفا با لحنی آرام و ملایم بخوانید.
Posted by: مهدی رودکی at December 24, 2004 01:50 PM
قابل توجه دوستاني كه در صدد يادآوري بر مي آيند: بله 3 ماه است كه زنده به گور است. سال 67 بود مخملباف مي گفت: به جاي پرداختن به ريش به ريشه ها بپردازيم...
Posted by: حمیدرضا at December 24, 2004 01:45 PM
6 ماه است كه زنده به گور است. يعني هيچ كاري نمي توانيم انجام دهيم تا كاپوچينو را از زنده به گور شدن نجات دهيم. آخر چقدر نفس دارد.
قديما مگر نمي گفتند: هر كاري راهي دارد و ...
نمي شود نجاتش داد. ما كه تصميم گيرنده آن زنده به گور شده نيستيم ولي احتياج به يك شوك دارد تا از ريكاوري خارج شود.
Posted by: حمیدرضا at December 24, 2004 01:42 PM
اطلاعيه
هديه مردم تبريز به مردم مظلوم بم به مناسبت سالگرد زلزله اسف بار82
از جمله مشكلات اساسي مردم زلزله زده بم نداشتن نماينده در مجلس افتخار آفرين هفتم است تا هر از چند گاهي به دفاع از مظلومان برخاسته و ظالمان را بر جاي خودبنشاند.
لذا مردم از خود گذشته تبريز در نظر دارند مردم بم را سورپرايز كنند!
مردم بم شاهد خوشبختي را در آغوش خواهند كشيد زيرا ما يك نماينده حاضر و آماده اهل بم را كه خود را به مردم آذربايجان قالب كرده و افاضات هر از چند گاهشان موجب مسرت و تفريح اهل نظر واقع مي شود را تقديم مردم بم مي كنيم.
از اينروز به بعد «عشرت شايق » ارزاني شما
ما از اين نمايندگان «...» كم نداريم.
Posted by: yek tabrizi at December 24, 2004 12:26 PM
تابان جان!
در جلسه ياد شدي سوال كرده بودي چرا صاحبان آگهي به مطبوعات اعتماد مي كنند (به تيراژشان و تاثير آگهي شان) ولي به سايتها نه؟
همين جا مي شود جواب گرفت. شما فرمودين روزي 200 بازديد كننده داريد. الان نتيجه ميگيريد كه سالانه 150.000 بازديد كننده. شما بهتر ميدانيد كه بازديد روزانه 200 يعني چه! اين عدد در 365 ضرب نمي شود چون بخش عمده اي بازديد كننده يونيك هست. همانطور كه بيننده هاي يك بيلبرد يونيك هستند.
در مورد آمار و ارقام مربوط به برابري تبلیغات اینترنتی و تبلیغات تلویزیونیف بايستي بگم كه به نفع انترنت يك طرفه رفته ايد . . . آماده شنيدن نظرات شما هستم . . .
Posted by: شار at December 24, 2004 10:48 AM
خانم دوکوهکی با سلام - از اظهار محبت شما نسبت به خودم و سایت مان بسیار تشکر میکنم. یادآور می شوم که آن بیست دقیقه بخشی را به معرفی خودم و بخشی را به معرفی سایت و اراپه تعاریفی از تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و نیز آمار و ارقام مربوط به برابری تبلیغات اینترنتی و تبلیغات تلویزیونی و اثرات آن در تجارت الکترونیک و نیز بخشی را به فن آوری های نوینی که امروزه در آن سوی آبها دارند رویش کار می کنند و ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم صحبت کردم. بعلاوه همانطوری که در جایی دیگر گفتم فکر می کنم برای تبلیغ سایت هایمان هم باید از هر فرصتی استفاده کنیم ولی من و سایت وب اف ای کیو تی دات کام با سالی بیش از ۱۵۰ هزار بازدید کننده و ژس از ۵ سال فعالیت مداوم آنقدرها نیازی به تبلیغ ندارد. گو اینکه من در ایجاد تبلیغ شفاهی برای سایت هیچگاه کوتاهی نخواهم کرد.
Posted by: تابان خواجه نصیری at December 24, 2004 08:26 AM
سلام
تو جلسه اصولا فرصت نشد که سر در بیاورم شما مدیر سایت زن نوشت هستید که در جمع سخنرانان حاضرید.
من فکر می کنم شما خیلی صادقانه و رو راست به همه حضار گفتید - به نمایندگی از بسیاری از سایتهای دیگر - که در اداره سایت از لحاظ مالی مشکل دارید در حالیکه برای درآمد زایی آن هم نمی توانید کاری بکنید.
Posted by: مهدی رودکی at December 24, 2004 08:16 AM
در مورد همايش مطلب جديدي نوشتم اگر دوست دارين تو بحث شرکت کنيد . . خوشحال ميشم . .
وادار کردن مادران به عدم انجام کاري، اون هم تبليغات مي خواد . .
Posted by: shaar at December 24, 2004 03:07 AM
درود
بهره فراوانی بردم.
سری هم به من بزنید:
www.parsi-l.com
Posted by: Hamed_Q at December 24, 2004 01:47 AM
درود
بهره فراوانی بردم.
سری هم به من بزنید:
www.parsi-l.com
Posted by: Hamed_Q at December 24, 2004 01:47 AM
درود
بهره فراوانی بردم.
سری هم به من بزنید:
www.parsi-l.com
Posted by: Hamed_Q at December 24, 2004 01:47 AM
" دربارهی هفتهنامهی فعلا !!!!زندهبهگورشدهی کاپوچينو حرف بزنم " و معني اين حرف يعني اينكه شايد دوباره .... !!!
Posted by: k1 at December 24, 2004 12:17 AM

